طراحی گرافیک چیست؟ هنر خلق و چیدمان عناصر بصری است تا پیام را به طور موثر انتقال دهد. اگرچه اصطلاح “طراحی گرافیک” در دهه ۱۹۲۰ ابداع شد، اما خود این هنر مدتها است که بخشی جداییناپذیر از ارتباط بصری بوده است. نمونههای اولیه طراحی گرافیک را میتوان در نسخ خطی باستانی و حتی نقاشیهای غارهای پیش از تاریخ مشاهده کرد.
امروزه، صنعت طراحی گرافیک شامل رشتهها و تخصصهای مختلفی میشود. این یک زمینه هیجانانگیز است که دائماً در حال تکامل است. با این حال، ماهیت انعطافپذیر آن میتواند درک دقیق اینکه طراحی گرافیک چیست و چه نوع کارهایی را طراحان گرافیک انجام میدهند، دشوار کند.
طراحی گرافیک چیست؟ تعریف طراحی گرافیک
طراحی گرافیک هنر ترکیب عناصر بصری مانند تایپوگرافی، تصاویر، رنگها و اشکال است تا اطلاعات را انتقال داده یا یک پیام را به طور مؤثر برسانند. طراحی طرح بندی یک مجله، ایجاد پوستر برای یک نمایش تئاتر و طراحی بستهبندی برای یک محصول همگی مثالهایی از طراحی گرافیک هستند.
در واقع، امروزه تقریباً همه در زندگی روزمره خود نوعی طراحی گرافیک را تمرین میکنند، خواه افزودن متن به یک تصویر برای رسانههای اجتماعی باشد یا رنگآمیزی یک صفحه گسترده برای کار. اساساً، اگر در حال ایجاد محتوای بصری هستید، در حال تمرین نوعی طراحی گرافیک هستید.
هدف اصلی طراحی گرافیک چیست؟ هدف اصلی انتقال یا تقویت یک پیام است.
طراحی گرافیک خوب ارتباط را ساده میکند. تصور کنید یک صفحه گسترده با دادههای تحلیلی وجود دارد. یک طراح گرافیک ممکن است از رنگهای مختلف برای برجسته کردن متریکهایی که در حال افزایش یا کاهش هستند استفاده کند، تا بیننده بتواند به سرعت درک کند که چه چیزی خوب پیش میرود و چه چیزی نیاز به تنظیم دارد.
طراحی گرافیک به خوبی اجرا شده همچنین میتواند یک پاسخ احساسی از بیننده برانگیزد یا حتی او را برای انجام یک اقدام ترغیب کند. به عنوان مثال، صفحه “ثبت نام” در یک وب سایت معمولاً بازدیدکنندگان را وسوسه میکند تا به یک لیست ایمیل بپیوندند یا یک نسخه آزمایشی رایگان را شروع کنند.
در همین حال، طراحی بستهبندی مواد غذایی هدف دارد تا غذای داخل آن را برای خوردن جذابتر نشان دهد.
طراح گرافیک چه کاری انجام میدهد؟
به عنوان ارتباطدهندگان بصری ایدهها، اطلاعات و پیامها، طراحان گرافیک از مهارتهای هنری و تخصص فنی خود برای انجام طیف وسیعی از وظایف و مسئولیتها بسته به نقش یا پروژهای که روی آن کار میکنند، استفاده میکنند.
مسئولیتهای یک طراح گرافیک شامل طراحی برند و هویت بصری، طراحی بازاریابی و تبلیغات، طراحی وب، تصویرگری، طراحی تایپ، طراحی اینفوگرافیک، طراحی پارچه و سطح، طراحی بستهبندی، طراحی تحریریه یا انتشارات، طراحی گرافیک متحرک و طراحی رابط کاربری میشود. هر یک از این جنبهها نیازمند ارتباط بصری و همکاری تیمی از طراحان گرافیک است.
ارتباط بصری پایه و اساس طراحی گرافیک است و اولین قدم برای هر پروژهای است که بر عهده خواهید گرفت. طراحان گرافیک این مرحله را با همکاری مشتری، بخش یا تیم خود آغاز میکنند تا پروژه، پیشینه آن، مخاطبان، اهداف و سایر مواردی که توسط مشتری و/یا خلاصه ارائه شده است را درک کنند. در ادامه، طوفان فکری مشترک ایدهها و مفاهیم بصری تا زمان شروع طراحی، چیدمان و ترکیب انجام میشود.
۱۱ نوع طراحی گرافیک چیست؟
در اینجا ۱۱ مورد از رایجترین انواع طراحی گرافیک با مثالهایی برای کمک به شما در جریان خلاقیت شما آورده شده است.
۱- طراحی برند و هویت بصری
طراحی برند و هویت بصری جنبههای مرتبط به هم از طراحی گرافیک هستند؛ طراحی هویت بصری یک زیرمجموعه از طراحی برند است.
طراحی برند رویهای است برای تعیین دستورالعملها و بهترین شیوهها برای یک شرکت تا در همه مواد برندسازی از آنها استفاده کند تا یک هویت برند سازگار را تضمین کند. این شامل یک دامنه گسترده – یک برند، مخاطبان آن و استراتژی آن – میشود، در حالی که طراحی هویت بصری بر عناصر یا اجزای بصری خاص در طراحی یک برند تمرکز میکند.
طراحان برند به برندها یا شرکتها کمک میکنند تا به طور استراتژیک با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و آنها را جذب کنند.
این فرایند شامل تعریف هویت، مأموریت، پیامرسانی و ارزشهای یک برند و ترجمه آنها به شخصیت با یک صدای خاص و لحن، و همچنین هویت بصری میشود.
هنگامی که یک برند یا شرکت طراحی برند خود را تعیین کرد، یک طراح برند میتواند بر روی اجزا و عناصر بصری که برند را نمایندگی خواهند کرد – طراحی هویت بصری آن – تمرکز کند. این طراحی شامل هر چیزی از تعیین طرح رنگ و پالتها تا طراحی لوگو، تایپوگرافی، آیکونوگرافی، گرافیک و سبکهای تصویرسازی، کاربردها (جایی که این طرحهای بصری را اعمال کنیم؛ مانند کارتهای ویزیت، وب سایتها، بستهبندی و سایر نقاط تماس)، و در نهایت، دستورالعملهای برند میشود.
۲-طراحی بازاریابی
طراحی بازاریابی طراحی گرافیکی برای ابتکارات بازاریابی است. طراحان بازاریابی ممکن است روی پروژههای کوچکتر و یکباره مانند ایمیلهای تبلیغاتی، همچنین پروژههای بزرگتر چندوجهی مانند کمپینهای تبلیغاتی، کمپینهای فصلی یا طراحی غرفهها، بروشورها و سایر مواد چاپی برای کنفرانسها و نمایشگاهها کار کنند.
طراحی بازاریابی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- کمپینهای رسانههای اجتماعی
- کمپینهای بازاریابی ایمیلی
- خبرنامهها
- بیلبوردها و سایر علائم
- پوسترها
- تبلیغات چاپی
- غرفههای نمایشگاه تجاری و سایر مواد
- نامههای فیزیکی
- داراییهای وب و موبایل
طراحی بازاریابی از دستورالعملها و پیامرسانی تعیین شده توسط طراحان برند برای برقراری ارتباط یک پیام خاص برای یک کمپین یا پلتفرم استفاده میکند. بیایید نگاهی به چند مثال کمپین بیندازیم.
۳- طراحی وب
در حالی که بسیاری از هنرمندان گرافیک عناصر بصری را برای وب سایتهای یک برند طراحی میکنند، مهم است که توجه داشته باشید که طراحی وب همان طراحی گرافیک نیست. طراحی یک وب سایت عالی یک کار چند رشتهای است زیرا وب سایتها تعاملی هستند نه داراییهای ثابتی مانند بروشورها یا مجلات. شما به مهارتهای طراحی گرافیک و همچنین تجربه در طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) نیاز دارید، به همین دلیل تیمهایی از چندین متخصص با مجموعه مهارتهای مکمل معمولاً وب سایتها را طراحی میکنند.
طراحان وب ممکن است روی پروژههایی کار کنند که شامل موارد زیر است:
- ایجاد آیکونها و دکمهها
- طراحی طرحبندی صفحات وب
- ایجاد عناصر طراحی تعاملی مختلف در یک وب سایت
- بهینهسازی عناصر بصری برای همه دستگاهها (دسکتاپ، موبایل و غیره)
- همکاری با تیمهای توسعه وب، UX، UI و طراحی بازاریابی برای بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان سایت
بسیاری از طراحان گرافیک همچنین طراحان وب با دانش طراحی UX هستند و بدون حمایت یک تیم بزرگ، وب سایتها و برنامههای موبایل زیبایی را ایجاد میکنند. با کمک پلتفرمهایی مانند Webflow، طراحان میتوانند بدون نیاز به دانش گسترده کدنویسی، وب سایتهای تعاملی شگفتانگیزی ایجاد کنند.
۴-طراحی تصویرگری
تصویرگریها اغلب بخشی از طراحی وب، بازاریابی و برند هستند، اما همچنین به روشهای دیگری نیز مفید هستند. برخی از طراحان صرفاً بر ارائه تصویرگریها تمرکز میکنند و با تیمهای طراحی بزرگتر همکاری میکنند و داراییهای فردی را برای پروژههای مختلف ارائه میدهند.
تصویرگران ممکن است داراییهای بصری را برای موارد زیر طراحی کنند:
- کتابهای کودکان
- تیشرتها و سایر پوشیدنیها
- کارتها و لوازمالتحریر
- وب سایتها
- رسانههای اجتماعی
- ویدئو و رسانههای تعاملی
- کمپینهای بازاریابی
سبک و روند طراحی تصویرگری میتواند از طراح به طراح بسیار متفاوت باشد. برخی از هنرمندان تقریباً به طور انحصاری در قالبهای دیجیتال با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک مانند Adobe Illustrator، Photoshop یا Procreate کار میکنند و برخی دیگر رسانههای دیجیتال را با رسانههای فیزیکی ترکیب میکنند و ترجیح میدهند با مداد و کاغذ شروع کنند.
۵- طراحی تایپ
برخی از طراحان گرافیک در ایجاد یا انتخاب تایپوگرافی، قلم یا فونت تخصص دارند. طراحی تایپ میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ایجاد حروف و اعداد سفارشی
- نوشتن یا ایجاد دیجیتال داراییهای تایپوگرافی
- انتخاب فونتها و ایجاد دستورالعملهای تایپوگرافی برای یک برند
انسانها برای برقراری ارتباط پیامرسانی به شدت به کلمات تکیه میکنند، بنابراین طراحان تایپ در طیف وسیعی از پروژهها همکاری میکنند. طراحان تایپ با ایجاد، انتخاب یا جفت کردن فونتها به طراحی برند کمک میکنند. همچنین رایج است که طراحان تایپ داراییهایی را برای طراحی وب، بازاریابی، محصول یا بستهبندی ایجاد کنند.
۶- طراحی اینفوگرافیک
در هسته خود، اینفوگرافیکها صرفاً نمایشهایی از دادهها یا اطلاعات هستند که میتوان بصری آنها را مصرف کرد. آنها میتوانند به شکل تصاویر دوبعدی، عناصر تعاملی در یک وب سایت یا حتی ویدیوها باشند. نکته مشترک این است که آنها به بیننده کمک میکنند تا مقدار زیادی از اطلاعات یا مفاهیم پیچیده را راحتتر درک کند.
این اینفوگرافیک توسط bby Pororo را بررسی کنید. نه تنها زیبا است، بلکه حاوی همه چیزهایی است که یک بیننده کنجکاو نیاز دارد تا درباره هلو و ارزش غذایی آن بداند.
۷- طراحی پارچه و سطح
طراحان گرافیک پارچه ممکن است طرحهایی را برای پارچهها، کاغذ دیواری، فرشها و مبلمان ایجاد کنند. بسیاری از طراحان پارچه علاوه بر طراحی گرافیک، تجربه چاپ یا ایجاد پارچهها را نیز دارند. برای تبدیل شدن به یک طراح پارچه عالی، باید اصول طراحی مانند نظریه رنگ و سلسلهمراتب را درک کنید، همچنین آنچه هنگام استفاده از رنگها و پارچههای مختلف امکانپذیر است، زیرا خود مواد بر ظاهر نهایی یک طرح تأثیر خواهند گذاشت.
۸-طراحی بستهبندی
از غذا گرفته تا ابزار گرفته تا جواهرات طراحی شده، بستهبندی که وسایل در آن حمل میشوند اغلب به اندازه خود وسایل مهم است. طراحان بستهبندی محصول هدف دارند تا کالاهای داخل بستهبندی را به نمایش بگذارند یا آنها را تکمیل کنند.
۹- طراحی تحریریه یا انتشارات
طراحی تحریریه یا انتشارات شکلی از طراحی گرافیک مربوط به نشریات چاپی و دیجیتال است.
طراحان گرافیک انتشارات چاپی نه تنها عناصر بصری مانند رنگ، تایپوگرافی، فضای سفید و تصاویر، بلکه ویژگیهای لمسی مانند بافت و کیفیت کاغذ و جلد رسانه چاپی و سایر مشخصات چاپی را نیز در نظر میگیرند.
علاوه بر این، در عصر دیجیتال امروز، یک طراح گرافیک انتشارات دیجیتال همان عناصر را به جز ویژگیهای تاکتیکی در نظر میگیرد. در عوض، یک طراح انتشارات دیجیتال جنبههایی مانند عملکرد، تعامل، انیمیشنها، فرمتهای وب و موبایل و سایر مشخصات برای رسانه چاپی دیجیتال را در نظر میگیرد.
طراحی انتشارات چاپی و دیجیتال شامل موارد زیر میشود:
- کتابها
- مجلات
- روزنامهها
- بروشورها
- کاتالوگها
- خبرنامهها
- ایمیلها و سایر نشریات دیجیتال
طراحی انتشارات لحن یک نشریه را تعیین میکند و میتواند کلمات نوشته شده را تقویت کند. فقط یک نقل قول خوب قرار داده شده در یک مصاحبه چاپی یا یک کتاب دستور غذا با طرحبندی زیبا را تصور کنید.
۱۰- طراحی متحرک
آیا تا به حال به یک طراحی گرافیک نگاه کردهاید و تصور کردهاید که اگر حرکت کند، زندگی داشته باشد یا کمی حرکت داشته باشد، چگونه خواهد بود؟ کار یک طراح گرافیک متحرک این است که دقیقاً همین کار را انجام دهد: با تبدیل گرافیکهای استاتیک به گرافیکهای متحرک جذاب و جذاب، به طراحیهای گرافیک جان ببخشد.
طراحی گرافیک متحرک یا طراحی متحرک، اصول طراحی را با تکنیکهای انیمیشن و فیلم ترکیب میکند تا محتوای بصری پویا ایجاد کند.
طراحی گرافیک متحرک رایج شامل موارد زیر است:
- سکانسهای عنوان، که دنباله ابتدایی گرافیک متحرک هستند که معمولاً برای معرفی یک فیلم، برنامه تلویزیونی و امروزه تبلیغات، بازیهای ویدیویی، ویدیوهای یوتیوب و حتی جریانها استفاده میشوند.
- ویدیوهای توضیحدهنده، هر چیزی از کلیپهای کوتاه رسانههای اجتماعی تا تولیدات کامل
- مواد بازاریابی برای رسانههای اجتماعی، تبلیغات یا تبلیغات وب
- انیمیشنها و میکروتعاملات استفاده شده در طراحی رابط کاربری، طراحی وب، نرم افزار، طراحی بازی و توسعه بازیهای ویدیویی
همچنین در طراحی متحرک عنصری از داستانگویی وجود دارد. یک طراح متحرک خوب همچنین یک داستانگو خوب است و از عناصر بصری برای هدایت بیننده از طریق داستان، مفهوم یا روایت طراحی استفاده میکند.
“This is Fine” اثر کارگردان خلاق Baron Maxime، طراح گرافیک Angèle Bappel، توسعهدهنده خلاق فرانتاند Risser Axel و توسعهدهنده خلاق وب Pierre Martinière را بررسی کنید. آنها کار شگفتانگیزی در ایجاد یک روایت و ادامه آن در طول گرافیکهای تبلیغاتی و خود بازی انجام میدهند و تکنیکهای فیلمسازی را ادغام میکنند – مثالی از طراحی گرافیک متحرک فوقالعاده.
۱۱- طراحی رابط کاربری
طراحی رابط کاربری (UI) با طراحی تجربه کاربری (UX) اشتباه گرفته نشود، طراح گرافیک رابط کاربری بر طراحی گرافیکی رابطهای کاربری برای محصولات و برنامههای دیجیتال تمرکز میکند.
این نوع طراحی شامل عناصر طراحی UX و گرافیک میشود. از دکمههای نمونهبرداری رنگ، آیکونها و نوارهای منو گرفته تا طراحی طرحبندیهای پاسخگو و میکروتعاملات، طراحان گرافیک رابط کاربری تعاملات روان و شهودی بین کاربران و محصولات دیجیتال (یا برنامهها) را از طریق طراحیهای زیبا و کاربرپسند تسهیل میکنند.
برخی از مثالهای طراحی گرافیک رابط کاربری عبارتند از:
- رابطهای وب و برنامههای موبایل
- رابطهای نرمافزاری
- رابطهای بازی
- رابطهای ساعت هوشمند
- رابطهای دستگاههای هوشمند (مانند یخچالهای هوشمند، تلویزیونهای هوشمند و غیره)
- رابطهای درون خودرو
- کیوسکها و دستگاههای خودپرداز تعاملی
نحوه شروع در طراحی گرافیک
اگر به دنبال دنبال کردن یک حرفه در طراحی گرافیک هستید، هیچ راه بهتری برای درک رشتههایی که بیشتر به شما علاقه دارند وجود ندارد جز بازی کردن با نرم افزارها و ابزارهای طراحی گرافیک. همچنین فراموش نکنید که رسانههای فیزیکی را نیز کاوش کنید. بسیاری از طراحان دیجیتال بزرگ پروژهها را با یک تکه کاغذ و یک مداد یا قلم مو شروع میکنند.